کد خبر 398193
تاریخ انتشار: ۲۴ اسفند ۱۳۹۳ - ۱۳:۴۸

خودداری دولت آمریکا از عذرخواهی بابت بازداشت وزیرمختار ایران و به خصوص اظهارات وزیرخارجه آن کشور باعث می‌شود ایران وزیرمختار خود را احضار و قطع مناسبات سیاسی با آمریکا را صادر کند.

گروه تاریخ مشرق- علی اکبر دفتری اولین فرستاده رسمی دولت ایران پس از نزدیک به 3 سال قطع رابطه دیپلماتیک با امریکا بود؛ پیش از او غفار جلال علاء پس از بازداشت توسط پلیس امریکا از سوی تهران احضار و روابط دو کشور قطع شده بود.

در عصر رضاشاه پهلوی برای مدتی روابط سیاسی ایران و آمریکا قطع شد؛ ماجرا از این قرار بود که در سال 1314 غفار جلال‌ علاء (جلال‌السلطنه) وزیرمختار ایران در واشنگتن به علت تخلف از مقررات رانندگی و سرعت غیر مجاز از سوی یک پاسبان راهنمایی آمریکایی در ایالت مریلند متوقف شد. با وجودی که وی خود را وزیرمختار ایران معرفی می‌کند اما پلیس به اشتباه او را کشیش قلمداد کرده و شان دیپلماتیک سفیر ایران را رعایت نمی‌کند. در این میان همسر انگلیسی وزیرمختار عصبانی شده و با کیف دستی خود محکم به سر پاسبان می‌زند و باعث دستگیری سفیر می‌شود.

گرچه خیلی زود پلیس متوجه اشتباه خود شده و سفیر را آزاد می کند اما تهران تقاضا می‌کند امریکا نسبت به این حادثه و عدم رعایت مصونیت دیپلماتیک نماینده ایران توضیح دهد.

دولت آمریکا این تقاضا را می پذیرد ولی وزیر امور خارجه وقت این کشور در یک مصاحبه مطبوعاتی می‌گوید:«دولت ما همیشه به مأمورین سیاسی خود سفارش می‌کند که مصونیت سیاسی نباید موجب تخلف از قوانین و مقررات کشور محل مأموریت آنان گردد و در عین حال نمی‌خواهد که نظر مأمورین کشورهای خارجی مقیم این کشور مخالف این باشد».

خودداری دولت آمریکا از عذرخواهی بابت بازداشت وزیرمختار ایران و به خصوص اظهارات وزیرخارجه آن کشور باعث می‌شود رضاشاه دستور احضار وزیرمختار و قطع مناسبات سیاسی با آمریکا را صادر کند.

این ماجرا برای نزدیک به 3 سال روابط دو کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد تا اینکه در اواخر سال 1317 نماینده ویژه روزولت به ایران آمده و از واقعه بازداشت جلال غفار عذرخواهی می‌کند. علی اکبر دفتری اولین فرستاده رسمی دولت ایران به واشنگتن پس از بازگشایی مجدد سفارت ایران است.

او به عنوان کاردار موقت در سفارت ایران در واشنگتن مشغول به کار شد تا اینکه در بهمن 1318 محمد شایسته به سمت وزیرمختار منصوب و به امریکا فرستاده شد. عکس زیر مربوط به 25 ژانویه 1317 یعنی زمانی است که علی اکبر دفتری پس از چندی قطع رابطه دیپلماتیک ایران و امریکا سفارت ایران را بازگشایی می‌کند.

آمریکا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

این مطالب را از دست ندهید....

فیلم برگزیده

برگزیده ورزشی

برگزیده عکس